Kuinka parannetaan kuljetusyrityksen kannattavuutta?

Me Diffossa olemme pystyneet auttamaan kymmeniä kuljetusyrityksiä parantamaan omaa kannattavuuttaan. Tässä blogipostauksessa kerron, että miten se tapahtuu ja millaisia asioita me löydämme, että kannattavuuden parantaminen on mahdollista.

Asiakkaamme ovat pystyneet parantamaan kannattavuuttaan keskimäärin 3-5% suhteessa liikevaihtoon. Tämä on tarkoittanut n. 15 000 – 25 000 euroa vuodessa lisää viivan alle per ajoneuvo.

Diffo on rakennettu niin, että sen käyttö on kaksivaiheista. Ensin suunnitellaan ja varmistetaan, että toiminnassa on edellytykset kannattavaan liiketoimintaan. Suunnittelu avaa yrityksen kaluston ja reittien kustannusrakenteen ymmärrettävään muotoon. Suunnittelun jälkeen jo nähdään esimerkiksi se, että mitkä ovat suurimmat kuluerät. Yleisesti ne ovat henkilöstökulut ja polttoaineet ja seuraavana kaluston pidosta johtuvat kulut.

Palkat ja polttoaineet muodostavat n. 80% kuljetusyrityksen kustannuksista. Kuljettaja voi tehokkaalla ajotavalla vaikuttaa polttoaineen kulutukseen jopa 10-20%. Samoin tehokas ajoneuvon- ja lastin käsittely voi vähentää puolestaan tehtävälle käytettyä aikaa 10-20%. Näin ollen ratin ja penkin välistä löytyy potentiaalia parantaa kannattavuutta jopa 16%. Nykyisin kuljettajien vertailu tapahtuu pääasiallisesti vertailemalla kuljettajan ajotapaa. Diffon avulla on kuitenkin mahdollista vertailla kuljettajien kannattavuuseroja. Ajotavan ja tehokkuuden muuttaminen euroiksi paljastaa aidosti, että kuka kuljettaja on kannattavin mihinkin tehtävään.  Voihan olla, että taloudellisesti ajava kuljettaja viettää jokaisessa purku- tai lastausaktiviteetissa 15 min enemmän aikaa, jolloin taloudellisen ajamisen kannattavuushyöty on syöty hyvin nopeasti.

Kaluston osuus kustannuksista vaihtelee suuresti, koska osa tehtävistä vaatii huomattavasti enemmän investointeja. Silti usein kustannusrakenteen takaa saattaa löytyä myös vääränlaista kalustostrategiaa; kalusto ei ole oikeanlaista tehtävään ja sitä on varusteltu turhan kattavasti. Voi myös olla, että kaluston optimaalista vaihtoikää suhteessa käyttöasteeseen ei ole tunnistettu oikein ja se nostaa pääomakustannuksen/leasingin osuutta turhaan.

Palveluiden hinnoittelussa on monesti löydetty räikeitä virheitä. Voi olla, että vaikka oma toiminta on trimmattu kuinka tehokkaaksi, niin asiakashinta ei riitä kattamaan kuluja. Tämä on valitettavan yleistä ja tämä on selkeästi asia, jota kuljetusyrityksissä pitää pystyä parantamaan. Diffo onkin auttanut tässä suhteessa paljon, koska sen avulla jokaiseen tehtävään huomioidaan kaikki operatiiviset kulut. Diffo laskelmien avulla myös kustannusten nousun vaikutus palvelun hintaan on helposti laskettavissa ja tarpeen vaatiessa jopa näytettävissä asiakkaalle oikean hintatason löytämiseksi.

 

Tässä muutamia asioita mitä kannattaa huomioida omassa toiminnassa säännöllisesti. Mikäli tuntuu, että työkalut näiden asioiden selvittämiseen kaipaa päivittämistä kannattaa olla yhteydessä myyntiimme:

Jaakko Sassali
Sales

+358 40 548 9623

jaakko@diffosolutions.com

Avaa Whatsapp
1
Haluatko tietää lisää?
Hei!
Kuinka voimme olla avuksi?
Avaa alla olevasta napista WhatsApp ja keskustele kanssamme.